FANDOM

Перша Київська міська кінна залізниця була побудована в 1890 році. Главою підприємства був Аманд Струве, з яким міська рада 8 липня 1889 р. уклав договір. Проект передбачав будівництво колії загальною довжиною 26,4 км. Перша колія пролягала по Великій Васильківській. Вона була пущена в експлуатацію 30 липня 1891 р. Спочатку маршрут був прокладений по вул. Жандармської (нині Саксаганського) до Деміївки. У серпні лінія була продовжена до готелю "Європейський" на Хрещатику. Як тоді писала газета "Киевлянин", - коні тягли вагончики "витонченою і легкої конструкції з ліхтарями і дзвінками". Один такий вагончик вміщував 20-25 пасажирів.

Перший в Російській імперії електричний трамвай з'явився в Києві в 1892 р. 9 вересня 1891 року почали укладати рейки по вул. Олександрівської (нині Грушевського) та Олександрівському узвозу (нині Володимирський) і споруджувати тимчасову електростанцію. Роботи були завершені у квітні 1892 р. 1 червня 1892 р. почалося пасажирський рух на колії довжиною 1,5 км

Остання лінія парового трамвая, яка пролягала від Києва до Пуща-Водиці була електрифікована в 1904 р. Останню (Кирилівську) "кінну" залізницю електрифікували в 1895 р. Наприкінці сторіччя довжина трамвайної лінії в одноколійному обчисленні становила 66,2 км, з них 49,6 км були электрофицированы.

До 1904 р. було споруджено 5 трамвайних парків (Васильківський, Лук'янівський, Олександрівський, Ковальський, Троїцький). У 1904 р. було розпочато будівництво Головних трамвайних майстерень (нині завод електротранспорту імені Дзержинського).

Наприкінці ХІХ - початку ХХ ст. в Києві існувало три самостійні підприємства. Приватна трамвайна лінія, що належить Р. Хойнацкому, пролягала від Тріумфальних воріт (нині Повітрофлотський шляхопровід) до дачного селища Святошино. У 1901 р. його викупили. Довжина трамвайних колій становила 9,6 км. Лінія була особливо популярною влітку і приносила чималий прибуток. В 1908-1909 рр. Марголін побудував трамвайну лінію в передмісті Деміївка. Довжина становила 4,8 км. Але, мабуть, найбільш відомою була приватна лінія, що з'єднала в 1912 р. Києва з Броварами. Загальна її довжина становила 18,14 км.

У 1920 році, під час паливної кризи, трамваями возили дерево із Пущі-Водиці. Тоді трамвайники проклали тимчасову колію до бучанським болотах.

У роки Другої світової війни трамвайне господарство було сильно пошкоджено. Найбільшої руйнації зазнали Лук'янівський і Шевченківський трамвайні парки. Німці розібрали 30 км трамвайних ліній і 50 км контактного проводу. Трамвай зіграв велике значення в роки війни, саме він доставляв поранених у шпиталі, підвозив хліб до столовим.

Київський трамвай відновив свою роботу в 1944 р. За даними на 1945 р., трамвай перевіз - близько 40,7 млн. пасажирів, а в 1947 - 94 млн. пасажирів.

Київський трамвай - перший трамвай у Російській Імперії, прокладено майже на 20 років раніше, ніж у Петербурзі та Москві. Перший виробник трамваїв для Києва став німецький завод Pullman. Наймасовішою моделлю трамвая стала чеська "Татра", яка до цих пір служить на київських маршрутах (фото - трамвай 5). До революції в Києві було понад 20 постійних трамвайних маршрутів.

Перший в Російській Імперії електричний трамвай був запущений у 1892 році в Києві, на колишньому Олександрівському узвозі (тепер Володимирський узвіз), що з'єднує історичну частину Подолу з Хрещатиком. Взагалі, залізні рейки на той час були прокладені у багатьох містах світу. Був поширений кінний рейковий трамвай, також були спроби побудувати громадський транспорт на паровій тязі, але з-за дискомфорту і великої кількості диму ця ідея була відкинута на користь електрики. Перший в світі електричний трамвай пройшов в Берліні на початку 1880-х років, будівельником виступила фірма Сіменс - її торгова марка добре відома досі.

Складний рельєф Києва призвів до необхідності більш потужного і безпечного міського транспорту на електричній тязі.

З самого моменту виникнення київський електричний трамвай був дивиною і однією з визначних пам'яток міста. Більшість приїжджих та гостей намагалися проїхатися на трамваї кілька разів, а як комерційне підприємство, трамвай виявився надприбутковим і окупив всі вкладення протягом першого року існування.

Бурхливий розвиток трамваю в Києві призвело до того, що на початку 1913 року в місті було вже більше двадцяти постійних трамвайних маршрутів. На той час весь трамвайний транспорт перейшов у володіння однієї бельгійської компанії, яка бачила в ньому лише джерело прибутку і не робила нічого для розвитку. У зв'язку з цим міська влада у 1915 році заявили про своє право на викуп підприємства, після чого почалися торги: бельгійці завищували ціну, міська дума занижувала. Численні комісії та суди відкладали угоду, а потім настав 1917 рік, революція і громадянська війна.

Бельгійці залишилися ні з чим, а трамвайне сполучення відновлено лише в 1922 році і до Великої Вітчизняної війни трамвай був основним видом громадського транспорту в Києві. Після війни і відновлення міста значення трамвая повільно, але неухильно падав. З'явилися більш кофортабельные тролейбуси, автобуси, метро.

В даний час міський трамвай втратив своє колишнє значення, відбувається плановий демонтаж більшості ліній, залишиться лише кілька маршрутів, найбільш затребуваних пасажирами: лінія Пуща - Водицю, швидкісна лінія на Борщагівку. Центр міста і так значно перевантажений транспортом і шумом, та коштів на придбання нових безшумних комфортабельних моделей трамваїв немає.